Każdego roku za chińskim murem kwitnie produkcja, która następnie zalewa cały świat. Mimo panującego antychińskiego stereotypu niskiej jakości produktów „zza muru”, należy jasno stwierdzić, że Chiny stanowią obszar produkcyjny dla marek z całego świata. Błędnym więc staje się stereotypowe określenie mówiące, że „chińskie jest gorsze”. Najlepszym dowodem na ten fakt jest sytuacja szwedzkiego koncernu samochodowego Volvo, który kilka lat temu został przejęty przez chiński koncern Gelly, a mimo to szwedzkie samochody są nadal cenione za wytrzymałość, która przez lata stanowiła wizytówkę marki. Nie zmienia to jednak faktu, że chińskie koncerny samochodowe – poprzez rozmaitą współpracę z rozwiniętymi europejskimi koncernami motoryzacyjnymi – dostosowały się do wymagań konsumentów, a dalekowschodnie samochody nie odstają jakością od najlepszych zachodnich marek.
Samochody od Lifana
Z początku swojego istnienia chińska grupa Lifan prawdopodobnie nie przypuszczała, że szybki rozwój marki pozwoli na produkcję własnych samochodów. Dziś w ofercie Lifana możemy znaleźć kilka naprawdę ciekawych pozycji z dziedziny samochodów, a ten artykuł ma na celu przybliżenie poszczególnych modeli samochodów Lifan Polakom. Przejdźmy zatem do konkretów…
Lifan 320
Rozpoczynając prezentację kilku modeli samochodów marki Lifan należy uwzględnić fakt, że mimo małej popularności na terenie Unii Europejskiej, samochody te cieszą się dużą popularnością w krajach obu Ameryk, jak również w krajach bloku wschodniego takich jak Rosja, Ukraina czy Białoruś.
Pierwszy samochód Lifan godny przybliżenia to Lifan 320.
Lifan 320 to najmniejszy z Lifanów. Jego nazwa może mylnie kojarzyć się z niemieckim BMW. Co ciekawe, np. na terenie Rosji Lifan 320 jest sprzedawany pod nazwą Smily. Patrząc na zdjęcie {WRZUĆ FOTKĘ} na myśl od razu przychodzi nam pierwowzór, jakim bez wątpienia był brytyjski Mini.
Jeśli chodzi o parametry, jest to samochód wyposażony w:
- Skrzynię biegów CVT
- Silnik spalinowy o mocy 88 koni mechanicznych.
- Drzwi tylne oraz przednie
Już sam wygląd samochodu sugeruje, że jest on raczej pozycją dedykowaną dla „niedzielnych kierowców” lub płci pięknej, stąd nie będzie on stanowił gratki dla osób ceniących sobie majestatyczność samochodu. Nie da się jednak ukryć, że Smily prezentuje się bardzo szykownie.
Lifan 520
520-tka to pierwszy model samochodu Lifana, który miał swoją premierę w 2005 roku, czyli na początku przygody z produkcją samochodów. Warto zwrócić uwagę, że ten model – znany również jako Breez wygląda stosunkowo nowocześnie, jednak podzespoły na których oparto budowę samochodu są stosunkowo stare. Choć samochód prezentuje się masywnie, jego gabaryty nie oddają rzeczywistych parametrów pojazdu.
- Największa pojemność silnika do 1.6L
- Moc silnika oscyluje w zakresie 88-116 koni mechanicznych
- Samochód jest dostępny w opcji sedan (czterodrzwiowy) oraz hatchback (pięciodrzwiowy)
- Lifan 520 wykorzystuje podzespoły Citroena z serii ZX z początku lat 90-tych XX wieku.
Lifan 620
620-tka będąca do niedawna flagowym modelem marki jest nieco większą wersją Lifana 520. Ogólnie rzecz biorąc sylwetka samochodu jest bardzo zbliżona – jest on jednak nieco dłuższy, a sam projekt samochodu jest niezwykle prosty. Na rynku możemy spotkać się zarówno z wersją spalinową, jak elektryczną. Jest to stosunkowo ciekawa pozycja, ponieważ samochód w tej klasie o tak niskiej cenie stanowi rzadkość. Nie da się ukryć, że Lifan 620 jest zaliczany do limuzyn, więc doskonale odnajduje się w przestrzeniach biznesowych.
Lifan 720
Lifan 720 to kolejna limuzyna od Lifana, która jest zdecydowanie najdroższa. Wynika to prawdopodobnie z tego, że jest również największą pozycją z oferty Lifana. Charakterystyka modelu wygląda następująco:
- pojemność silnika 1.8L
- moc oscylująca na 128 km
Samochód jest stosunkowo długi, a co za tym idzie charakterystyczna staje się wygoda wewnątrz samochodu. Warto zauważyć, że chińska tradycja biznesowa nakazuje biznesmenom podróżować siedząc na tylnych siedzeniach, co wiąże się z zapotrzebowaniem względem komfortu właśnie na tylnych siedzeniach auta. Cena tego samochodu jest zbliżona do 50 tysięcy złotych i jest to stosunkowo niedużo, gdy porównamy wizualnie Lifana 720 do podobnych samochodów europejskich.
Lifan X60
Lifan X60 nazwą modelu przypomina jeden z modeli szwedzkiego koncernu Volvo. W gruncie rzeczy, Lifan X60 to dokładnie to samo co Lifan 720, jednak przystosowanie samochodu jest terenowe. Znamienną różnicą jest zatem wygląd, zaś „serce” samochodu jest takie samo jak w przypadku 720-tki. Co ciekawe, można nabyć go na Ukrainie, a sam model cieszy się dużym zainteresowaniem ponieważ nie kosztuje wiele, a bardzo ładnie wygląda.
Samochody elektryczne Lifan
Od pewnego czasu koncern Lifan zaczął przebojem wchodzić na rynek przyszłościowych samochodów elektrycznych. Zapewne kwestią czasu jest wysunięcie na front elektrycznej wersji najbardziej popularnych modeli Lifana – tak jak miało to miejsce w przypadku Lifana 620. O ile same samochody elektryczne nie cieszą się jeszcze nadmierną popularnością, o tyle sam ruch ukierunkowany na innowacyjność świadczy o dostosowaniu się chińskiego koncernu do potrzeb dzisiejszego świata. Stanowi to niesamowity plus, ponieważ prowadzenie jakiejkolwiek działalności w dzisiejszych czasach musi iść w parze z rozwojem cywilizacji.
Choć samochody Lifana możemy spotkać wszędzie indziej, niż na terenie Unii Europejskiej, prędzej czy później Lifan zagości również na europejskich drogach. Najlepsze dowody na ten fakt to aktualna popularność samochodów Lifana na innych obszarach kuli Ziemskiej, jak również to, że samochody Lifana były już sprzedawane w Europie (dokładnie w Czechach), jednak wówczas pieczę nad samochodami przejął włoski koncern Martin Motors, a nie chiński potentat.