Silnik można najprościej zdefiniować jako maszynę, której zadaniem jest zmiana energii na pracę. W zależności od przyjętej klasyfikacji silniki można podzielić na wiele różnych sposobów. W zależności od rodzaju wykorzystywanej do jego napędu energii możemy mówić o silnikach cieplnych, kinetycznych, potencjalnych, chemicznych, elektrycznych, a także żywych, czyli ludziach i zwierzętach. Wśród silników wykorzystujących energię cieplną do działania są silniki spalinowe, które także można podzielić na wiele różnych rodzajów.

Silniki spalania otwartego i zamkniętego

Kryterium podziału silników spalinowych mogą być warunki w jakich przebiega proces spalania, który wytwarza energię cieplną potrzebną do pracy silnika. Mówi się o silnikach spalinowych spalania otwartego oraz zamkniętego. Spalanie otwarte przebiega w komorze spalania, która nie jest w żaden sposób uszczelniona w przeciwieństwie do niezwykle szczelnych komór spalania zamkniętego.

Silniki z zapłonem iskrowym i samozapłonem

Silniki są także kategoryzowane ze względu na sposób zapłonu. Dwoma podstawowymi typami są tutaj silniki diesla oraz benzynowe. W silnikach benzynowych mieszanka sprzężonego powietrza i benzyny jest zapalana przez iskrę świecy zapłonowej. Silniki benzynowe mogą mieć różną moc i pojemność. Można się o tym przekonać na stronie producenta silników marki Lifan, która oferuje niezawodne silniki benzynowe. Drugim typem silników są maszyny z samozapłonem. W tych silnikach powietrze jest mocno sprężane, co powoduje wzrost temperatury, w pewnym momencie dochodzi ona do takie stopnia, że dochodzi do zapłonu. Taki mechanizm działa w silnikach Diesla.

Silniki o rożnej liczbie cylindrów

Cylindry to tuleje będące częścią silnika. To w nich porusza się tłok. Silniki mogą być jednocylindrowe (takie oferuje między innymi Lifan), dwucylindrowe, trzycylindrowe, czterocylindrowe, pięciocylindrowe, sześciocylindrowe, ośmiocylindrowe, dziesięciocylindrowe i dwunastocylindrowe. Spotykane są też silniki szesnastocylindrowe, które montuje się na statkach i pociągach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *